Autor Wiadomość
paulinanowicka
PostWysłany: Czw 23:11, 22 Lis 2007    Temat postu: Projekt "Przyjazne warunki dla przedsiębiorczości"

Projekt przedstawiony na konferencji prasowej w Łodzi 3 pazdziernika 2007

Obniżenie podatków od firm z 27 do 19 procent, ustanowienie 19 procentowej stawki podatkowej dla osób prowadzących własną działalność gospodarczą oraz rozwiązania zawarte w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej dokonane przez rząd Leszka Millera wywołały silny impuls rozwojowy. Od tamtego czasu nie wdrożono niczego godnego uwagi, a deklaracje gabinetu Jarosława Kaczyńskiego mają głównie propagandowy charakter. W silnie reklamowanym pakiecie Kluski nie ma nowych rozwiązań natomiast wiele z nich blokuje wejście w życie artykułów ustawy przyjętej w 2004 roku przez gabinet Millera. I tak na przykład przepis o jednym okienku dla zakładających firmę miał wejść w życie 1 stycznia 2007 roku, ale rząd Jarosława Kaczyńskiego odsunął ten termin do października 2008 r. Co więcej rejestracja ma dokonywać się urzędzie skarbowym, a nie w gminie co jest o wiele gorszym rozwiązaniem.

Istnieje pilna potrzeba wdrożenia kolejnych ułatwień pobudzających przedsiębiorczość i wzmagających tempo wzrostu PKB. Służą temu następujące propozycje:

1. Uproszczenie systemu podatkowego - ujednolicenie stawek CIT i VAT - do 19 procent oraz likwidacja PIT. Stawki VAT ulgowego i zerowego pozostają bez zmian.

2. Wprowadzenie zasady, że podatek VAT jest podatkiem neutralnym dla podatnika - oznacza to, że np. każda firma może odliczać VAT np. za samochody w pełnej wysokości.

3. Rejestracja działalności gospodarczej, wyrejestrowanie oraz zawieszenie działalności - w 15 minut.

4. Ograniczenie liczby kontroli w danej firmie do 2 w roku i czasu kontroli do 2 tygodni. Ujednolicenie procedur kontroli, utworzenie ujednoliconej procedury oraz metodologii kontroli państwowej.

5. Umożliwienie mikroprzedsiębiorcy rozliczania podatków raz do roku.

6. Umożliwienie osobom prowadzącym działalność gospodarczą, zaliczania w koszty tej działalności usług medycznych.

7. Ułatwienie korzystania z odpisów amortyzacyjnych (30% odpis amortyzacyjny, stymulujący zakupy środków trwałych).

8. Ułatwienie niektórym pracownikom sfery budżetowej (nauczyciele, lekarze, pielęgniarki, pracownicy wyższych uczelni) wykonywanie zawodu, jako przedsiębiorcy na zasadach kontraktu z pracodawcą budżetowym.

9. Likwidacja opodatkowania niektórych darowizn pracodawcy na rzecz pracownika.

10. Ograniczenie ilości działalności wymagających koncesji, - uproszczenie i ujednolicenie procedur koncesjonowania Przeprowadzenie przeglądu i ograniczenia listy tzw. działalności regulowanej.

11. Wprowadzenie jednolitych, zobowiązujących i darmowych dla firm interpretacji skarbowych wydawanych przez Ministra Finansów i stanowiących podstawę do powszechnej i jednoznacznej interpretacji prawa podatkowego.

12. Wprowadzenie odpowiedzialności karnej urzędników skarbowych narażających skarb państwa na straty wynikające z odszkodowań za ich ewidentnie bezprawne decyzje.

.
************************************

1. Uproszczenie systemu podatkowego - ujednolicenie stawek CIT i VAT - do 19 procent oraz likwidacja PIT. Stawki VAT ulgowego i zerowego pozostają bez zmian.
Obniżenie podatków od firm do poziomu 19% dokonane przez rząd Leszka Millera skutkowało zwiększeniem dochodów budżetowych o 3 miliardy złotych. Dalsze obniżenie i ujednolicenie stawek podatkowych przyniesie podobne rezultaty.
Istotą reformy jest skrajne uproszczenie systemu, które spowoduje, że bardziej opłacalne dla przedsiębiorcy będzie płacenie podatków oraz ujawnianie wszelkich dochodów niż koszty unikania płacenia podatków
Pracownicy sfery budżetowej będą mieli nareszcie równe prawa z pracownikami sfery pozabudżetowej, którzy mają uproszczoną ścieżkę przechodzenia na samo zatrudnienie.
Obniżenie VAT spowoduje, że Polska stanie się konkurencyjna w stosunku do Irlandii i Anglii.
Prawdziwie rewolucyjną propozycją jest zlikwidowanie PIT, jako niepotrzebnego obciążenia biurokratycznego znacznej części podatników, szczególnie takich, którzy pobierają wynagrodzenie z zakładów pracy ( jednego lub kilku). PIT zastąpiony zostanie podatkiem płaconym przez pracodawcę, co i tak ma miejsce, ponieważ pracodawca płaci za pracowników comiesięczne zaliczki na podatek dochodowy i prowadzi w tym zakresie odpowiednią sprawozdawczość.
W takiej sytuacji podatnik składałby jedynie oświadczenie ( również w zakładzie pracodawcy) raz do roku potwierdzając wysokość uzyskanych dochodów. Nie byłoby potrzeby kontaktu pracownika z urzędem skarbowym. Pracownik składałby odpowiednie dokumenty do urzędów skarbowych, ale tylko wówczas, jeśli chciałby uzyskać jakąś ulgę.
Jest to propozycja spójna z pozostała częścią programu gospodarczego, którego podstawowym elementem jest stworzenie ułatwień dla powszechnego przechodzenia na samo zatrudnienie oraz promowanie indywidualnej działalności gospodarczej.
Pomysł, prowadzi do likwidacji biurokratycznej mitręgi, która co roku dotyczy miliony Polaków. Podatnicy w wielkim stresie składają sprawozdania, które urząd skarbowy i tak otrzymuje od zakładów pracy. A następnie z drżeniem serca owe miliony wyczekują czy prawidłowo dokonały obliczeń i czy przyjdzie na czerwono opieczętowana koperta z wezwaniem do urzędu czy też nie.

2. Wprowadzenie zasady, że podatek VAT jest podatkiem neutralnym dla podatnika - oznacza to, że np. każda firma może odliczać VAT np. za samochody w pełnej wysokości.
VAT z założenia jest podatkiem neutralnym dla przedsiębiorcy. Z definicji płacony jest od zysku. W Polsce są liczne towary i usługi, które dzięki kaprysom urzędników sa lub też nie są wpisywane w koszty działalności. Przykładem są samochody. Firma nie może odliczyć sobie VAT za samochód (tylko do określonej kwoty). W ten sposób nie opłaca się żadnej firmie kupować samochodu, ponieważ jest to realna strata. Stąd kombinacje z kratkami, pickupami i generowanie przez państwo polskie różnych patologii.

3. Rejestracja działalności gospodarczej, wyrejestrowanie oraz zawieszenie działalności - w 15 minut.
Rejestracja działalności gospodarczej w 15 minut byłaby możliwa już dziś. Wszystkie niezbędne do tej czynności urzędy są zinformatyzowane. Potrzebne są przede wszystkim drobne zmiany legislacyjne (ustawa o GUS, o samorządzie terytorialnym, ustawa o NIP) oraz rozstrzygnięcie wieloletnich kłótni urzędników z różnych instytucji.
Zawieszenie działalności np. na okres zimowy jest obecnie kosztowne i zwiększa niepotrzebnie straty przedsiębiorców. Można dzisiaj jedynie wyrejestrować firmę i zarejestrować ją ponownie. To jest kluczowy problem dla wszystkich przedsiębiorców związanych np. z obsługą turystyki, którzy sezon mają przez dwa - trzy miesiące w roku. Po sezonie muszą kalkulować czy godzić się na straty ( koszty obsługi firmy) czy na straty generowane przez wyrejestrowanie i zarejestrowanie ponownie.
Obecnie przedsiębiorca krąży między urzędami z wydrukami z ich systemów komputerowych. Przyczyna tkwi wyłącznie w braku odpowiednich uregulowań.

4. Ograniczenie liczby kontroli w danej firmie do 2 w roku i czasu kontroli do 2 tygodni. Ujednolicenie procedur kontroli, utworzenie ujednoliconej procedury oraz metodologii kontroli państwowej.
Zmiana wymaga korekty ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz nowelizacji około 50 aktów wykonawczych. Istotą propozycji jest nie tylko ułatwienie pracy przedsiębiorcy, ale również ujednolicenie procedur kontrolnych pozwalających przedsiębiorcy na stworzenie w swojej organizacji jednolitego trybu postępowania w przypadku rutynowej kontroli, analogicznie do procedur audytu.
Liczba organów kontrolujących przedsiębiorców wynosi prawie 47 jednostek. Brak ujednoliconej procedury powoduje brak możliwości przygotowania ujednoliconej dokumentacji, a w związku z obchodzeniem przez urzędników przepisów o swobodzie działalności gospodarczej kontrole mogą być prowadzone w nieskończoność.

5. Umożliwienie mikroprzedsiębiorcy rozliczania podatków raz do roku.
Kategoria mikroprzedsiębiorców funkcjonuje z powodzeniem w systemie brytyjskim, tak docenianym przez Polaków. Oznacza minimalizację kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców o niskich dochodach ( głównie samo zatrudnionych) związanych ze sprawozdawczością: jak np. koszty księgowości.
Zmiana ta oznacza także uproszczenie dokumentacji składanej lub deklarowanej przez mikroprzedsiębiorcę.

6. Umożliwienie osobom prowadzącym działalność gospodarczą, zaliczania w koszty tej działalności usług medycznych.
Przepis ten pozwoli na masowe korzystanie przez mikroprzedsiębiorców - osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą oraz spółki nieposiadające osobowości prawnej - na korzystanie z usług prywatnej służby zdrowia, co również zmniejszy znacznie ilość świadczeń wykorzystywanych w publicznej służbie zdrowia. Teoretycznie może to oznaczać, że ok. 2.7 mln osób zmniejszy ilość wizyt w publicznej służbie zdrowia lub ograniczy ją tylko do poważnych zabiegów. Obecnie z takich przywilejów korzystają wyłącznie bogaci przedsiębiorcy. Około ok. 3 mln osób jest pozbawionych tej możliwości.

7. Ułatwienie korzystania z odpisów amortyzacyjnych (30% odpis amortyzacyjny, stymulujący zakupy środków trwałych)
Obecnie tylko tzw. mały podatnik lub taki, który rozpoczyna działalność może dokonać odpisu (do 50 tys. euro), ale jednocześnie nie mogą z takiego odpisu korzystać ci, którzy prowadzili działalność samodzielnie lub jako wspólnicy, oraz tacy, którzy przekroczyli 800 tys. euro dochodu - tworzy to patologie związane z zakładaniem fikcyjnych nowych firm - tylko w celu zakupu środków trwałych.

8. Ułatwienie niektórym pracownikom sfery budżetowej (nauczyciele, lekarze, pielęgniarki, pracownicy wyższych uczelni) wykonywanie zawodu, jako przedsiębiorcy na zasadach kontraktu z pracodawcą budżetowym.
Wprowadzenie powszechności samozatrudnienia, jest najskuteczniejszą metodą racjonalizacji kosztów i wydatków. Propozycja ta oznacza wprowadzenie równości między sektorami gospodarki, w których jedni mogą, a inni nie mogą korzystać z przywilejów samozatrudnienia.

9. Likwidacja opodatkowania niektórych darowizn pracodawcy na rzecz pracownika
Obecnie taka darowizna traktowana jest, jako świadczenie lub jako darowizna opodatkowana nie tylko podatkiem od czynności cywilnoprawnych, ale również podatkiem VAT. Zmiana tego przepisu umożliwi przekazywanie pracownikom używanego sprzętu (np. komputerowego) bez konieczności odprowadzania od niego podatku VAT w wartości odtworzeniowej a niezamortyzowanej.
Zmiana ta dotyczyć może również emerytów w zakładach pracy, którzy mogliby np. otrzymywać komputery i inny sprzęt, jako dodatkową gratyfikację w uznaniu wieloletniej pracy lub w intencji ich dalszej aktywności, jako przedsiębiorcy.

10. Ograniczenie ilości działalności wymagających koncesji, - uproszczenie i ujednolicenie procedur koncesjonowania Przeprowadzenie przeglądu i ograniczenia listy tzw. działalności regulowanej.
Obecnie wydawanych jest ponad 300 koncesji i zezwoleń. W PRL było kilkadziesiąt. Państwo staje się bardziej zbiurokratyzowane niż kiedykolwiek była Polska Ludowa.

11. Wprowadzenie jednolitych, zobowiązujących i darmowych dla firm interpretacji skarbowych wydawanych przez Ministra Finansów i stanowiących podstawę do powszechnej i jednoznacznej interpretacji prawa podatkowego.
Wprowadzony przepis oddający prawo do interpretacji w imieniu ministra finansów wskazanym izbom skarbowym zlikwidował między innymi możliwość prowadzenia spraw skarbowych podmiotu przez jeden urząd. Ponadto interpretacje przestały być zobowiązujące, a urząd nie może jedynie wszczynać postępowania na podstawie tak złożonego wniosku. Takie sformułowanie przepisów zmniejsza pewność obrotu gospodarczego oraz narusza zasadę państwa prawa, ponieważ ustawodawca wprowadzając niejasne lub wymagające interpretacji przepisy nie wskazuje organu właściwego do wyjaśnienia własnych intencji. Ponadto odmawia interpretacji posiadając jednocześnie prawo do dyskrecjonalnego interpretowania przepisu przy nakładaniu sankcji. Taka sytuacja ma charakter patologii.

12. Wprowadzenie odpowiedzialności karnej urzędników skarbowych narażających skarb państwa na straty wynikające z odszkodowań za ich ewidentnie bezprawne decyzje
Wg szacunkowych danych w 2004 roku wartość odszkodowań wypłacanych przedsiębiorcom z tytułu bezprawnych lub błędnych decyzji organów skarbowych wynosiła 2 mld zł. Nieznane są statystyki dotyczące kosztów i strat ponoszonych przez przedsiębiorców z tytułu prowadzenia wieloletniego postępowania dowodowego lub sądowego. Nieznane są statystyki dla lat 2005 - 2006. Zapis dotyczyć ma sytuacji, w której dowiedzione zostanie w sposób niewątpliwy nieprawidłowe lub niekompetentne działanie urzędnika.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group